איך הרחקת יונים עובדת?

כילדים אנו לומדים שהיונה היא סמל לשלום. יונים צחורות מופרחות בחתונות ובאירועים משמחים, או משמשות כשוליית קוסם במופעי קסמים שונים. אך במציאות יונים הן ציפורים מזיקות שעלולות להעביר מחלות אל בני האדם, ולאחר שנים בהן היו מומתות או מושמדות, נוצרו שיטות הומניות יותר להרחקתן מבתים ובניינים. אז איך הרחקת יונים עובדת?

 

למה הרחקת יונים היא קריטית ונכונה?

כאמור, יונים עלולות להעביר מחלות, וביניהן מחלות קשות ומסוכנות לבני אדם דוגמת סלמונה, קדחת הנילוס המערבית או דלקת קרום המוח. הלשלשת שהן משאירות אחריהן היא חומצתית ועלולה להזיק לחיות מחמד, לילדים וכמובן גם למבוגרים. מעבר לנזקים הבריאותיים, היונים עלולות לגרום לנזק ברכוש, בתכולה או בנכס בו אנו מתגוררים.

 

שיטות ביתיות להרחקת יונים

היונה היא חיה עקשנית, ואם הטילה ביצה קרוב לדירתכם או ביתכם, היא תישאר לכל הפחות לפרק זמן של עד שלושה שבועות, זוהי תקופת הדגירה. אם ניקח בחשבון שהגוזלים יכולים לעוף בכוחות עצמם רק אחרי חמישה שבועות מבקיעתם, היונה היא ממש "דיירת קבע", וכעת היא לא לבד.

השיטות הפשוטות יחסית עבור הרחקת יונים שאינן מערבות גורם מקצועי, הן רכישת דוקרנים ופריסתם לאורך מעקות, מרפסות ואדני חלון, וכן מנועים של מזגנים המהווים מקום מועדף לקינון על ידי היונים. השיטה ה"מסורתית" ואולי העתיקה מכולן היא הצבת דחלילים או אפילו בובות או פסלים של עורבים או ינשופים. היונים, שלא התברכו באינטליגנציה עודפת, ינסו להתעקש ו"להילחם על השטח" עד שיתייאשו ויעברו ל"קורבן הבא" – כנראה השכנים שלכם.

 

שיטות ארוכות טווח ומקצועיות להרחקת יונים

יונים שואפות לקנן בכל מקום מסתור שהן יכולות למצוא. אם בטבע הישראלי הן ימצאו עצמן מקננות במערות, נקיקים או ענפים גבוהים, במרחב העירוני, בו הן הופכות מטרד של ממש, יהיו בעלי המרפסות בקומות הגבוהות שישלמו את מחיר הביקור התכוף של היונים. בבניינים נהוג ליצור רשת יונים שמונעת מהן לקנן על אזורי תליית כביסה ומרפסות. רשתות אלו מותקנות בדרך כלל דרך עבודה בגובה באמצעות סנפלינג, סולם או מנוף. חשוב לומר שעבודות אלו חייבות להתבצע על ידי אנשי מקצוע המורשים לכך בלבד. כמו כן שיטות כמו חוט רטט שאינו מזיק ליונים אך גורם להן אי נוחות וכן הנחת מפיקי צלילים הפועלים על תדרים שצורמים ליונים אך אינם נשמעים על ידי בני אדם.

 

כיצד מתבצעת הרחקת יונים?

כאמור לעיל, היות ויש צורך בהרחקה יסודית של בעיית יונים מורכבת משטח המגורים, הכוללת במקרים מסוימים עבודה בגובה רב לצורך התקנת רשתות, יש להיוועץ אך ורק במרחיק יונים מקצועי ומנוסה. היתר עבודה בגובה הינו בגדר חובה בעת התקנת רשתות אמצעות סנפלינג או מנוף, לכן מומלץ לוודא שלמרחיק המקצועי שהזמנתם יש היתר מסוג זה על מנת להימנע מסיכון שלו או של אחרים.

 

לסיכום, מומלץ להיוועץ במומחים

בהתחשב בכך שמדובר במטרד של ממש, ובכך שהוא שכיח מאוד בארצנו, מומלץ לטפל בבעיית היונים על ידי מרחיק יונים מקצועי, בעדיפות לכזה המומלץ על ידי אנשים שאתם סומכים עליהם. על מקצוע הרחקת היונים אין פיקוח. שווה להשקיע ולבדוק לעומק את המרחיק שבחרתם, לוודא שהוא אכן מנוסה ומציע לכם פתרון עם אחריות ארוכת טווח, שימגר את הבעיה לצמיתות.

יונה על פסל

שאלות ותשובות

מה היה לנו עד עכשיו?