סקר עצים עבור היתר בנייה

המושג סקר עצים מתייחס לתהליך שבו אדם פרטי או קבלן, פונים לרשות המקומית בבקשה לבצע שינויים בתוכנית בניין ועיר (תוכנית עירונית עדכנית שבה מצוינים כל הבתים השונים שבנויים במרחב שלה). במדינת ישראל מתבצע סקר עצים לצרכי שינוי בתוכנית עירונית, במטרה לקבל היתר בנייה של בניין, וילה או, ביצוע שיפוצים והרחבות במבנה קיים.

סקר זה יוצא לפועל באמצעות אגרונום (אדם המתמחה בטבע ויודע להוציא לפעול סקר עצים), או באמצעות אדריכל נופים. ישנה גם אפשרות שמהנדס נוף יבצע את הסקר. הסקר מתבצע בהתאם לחוק התכנון והבנייה משנת 2009.

 

מושגי יסוד שכדאי להכיר

סקר עצים ע"י סוקר בוחן ובודק מספר פרמטרים, אותם יש למדוד, מבחינת גודל שטח ומבחינת שנות חיים. להלן מושגי יסוד עיקריים הקשורים בתהליך:

  • מדידה – תוכנית מדידה מתבצעת בהתאם לתקנות המודדים, או בהתאם לתסריט, המהווה בסיס נתונים חיוני לטובת קבלה של היתר בנייה, עבודות פיתוח ועוד.
  • עץ בוגר – מדובר בעץ שגובהו לא יורד מ- 2 מטרים מהקרקע וקוטרו של גזעו לא יורד מ- 10 ס"מ. הקוטר נמדד בגובה 1.30 מטרים של העץ. כשמדובר במבנה למגורים, גובה העץ נשאר 2 מטרים והקוטר גדל ל- 20 ס"מ.
  • עץ שאינו מחייב כריתה – ישנם מקרים בהם עץ בוגר אינו מחייב פעולת כריתה, עץ זה, ברוב מוחלט של המקרים, מוגדר כך בצו היערות, שאין חובה בקבלת רישיון בשבילו.

סקר עצים להיתר בנייה

באילו מקרים ניתן לקבל פטור מביצוע סקר עצים?

פטור מסקר עצים אינו ניתן באופן אוטומטי ויש להגיש בקשה מסודרת לוועדת התכנון והבנייה העירונית, על מנת לקבל פטור מסוג זה. להלן פרוט חלק מהמצבים בהם ניתן לקבל פטור מסקר עצים:

  • במגרש המיועד לבנייה לא קיימים עצים.
  • בשטח המיועד לבנייה מצויים עד 5 עצים בוגרים בלבד.
  • כשמדובר בתוספות בנייה שאינן על הקרקע כגון: תוספת בנייה על גג המבנה, סגירת מרפסות, הוספת פרגולות, בניית מעלית פנימית וכו'.
  • המבקש מתחייב בתופס המיועד לכך, לשמור על העצים הבוגרים הנמצאים בשטח, במקביל לתהליך הבנייה. העצים יישארו כחלק מעיצוב השטח. בנוסף, מתחייב המבקש, לשמור על מרחק של לפחות 4 מטרים (בהיקף),  מגזעו של כל עץ הנמצא על הקרקע.

 

מה חשיבותו הסביבתית של סקר עצים?

עצים מוסיפים לסביבה ולאיכות החיים, מדובר בסממן בסיסי של הטבע, עליו מעוניינים בני האדם לשמור כחלק מתוצרי הבריאה. אדם המבקש לבנות בשטח בו קיימים עצים, חייב לבחור באם לשמר את מיקומם הטבעי, לבצע החלפת מקום מקצועית ומבוקרת או, לבצע כריתה שתגרור אחריה תשלום פיצוי סביבתי כלומר, הוא מתחייב לתת ערך חליפי עבור כל עץ כרות.

ערכם החליפי של עצים נקבע בהתאם לסוג העץ, הגובה שלו, קוטרו והמיקום שלו על הקרקע. מתוך ההבנה שלעצים ערך סביבתי בלתי ניתן לערעור, חייב המבקש לספק חלופה טובה בעבור כריתה של עץ בוגר. יש לציין, לא בכל מצב תאשר וועדת התכנון והבנייה את החלופה המוצעת.

סקר עצים להיתר בנייה

מה היה לנו עד עכשיו?