מה ההבל בין דּוּד חשמל ודוד שמש?

בואו נעצור לרגע, ונחשוב על דוגמא לכמה הדור שלנו בר מזל; גם בימי החורף הסוערים ביותר, אנחנו במרחק לחיצה על כפתור הדּוּד והמתנה קצרה ממקלחת חמה ומנחמת. ולאלו שעדיין לא מרקדים על השולחן מרוב שמחה, אספר כי ניתן לבחור בין שני סוגי דּוּד שונים – דּוּד חשמלי ודּוּד שמש.

אז על מה אנחנו בעצם מדברים?

כפי שנאמר בהקדמה, האפשרות להתקלח במים חמים בצורה כל כך פשוטה הינה חדשה יחסית, וקיימת רק כמאה שנים. עם זאת, הרעיון הוא די פשוט – מכל מים מחומם המנתב את הנוזל אל ברזי המים הביתיים. את מכל הדוד ניתן לחמם על ידי גז, אנרגיית השמש או אנרגיה חשמלית, כאשר בישראל החלוקה הבולטת היא בין דודי השמש לדודי החשמל.

העובדה כי שני סוגי הדוד יכולים לפעול על ידי מתג חשמלי, גורמת לבלבול בקרב רבים, ועל כן נרצה לעמוד על ההבדלים בין שני הסוגים תוך מתן דגש על היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

למידע נוסף אודות דודי שמש והטיפול בהם או פנייה לבעל מקצוע בתחום, היכנסו למים חמים – אתר דודים.

הדּוּד החשמלי

כשמו כן הוא, הדוד החשמלי מבוסס על מערכת חשמלית אשר מחממת את מכל המים.

יתרונות

  1. התקנה נוחה – ניתן להתקנה במגוון מיקומים, בניגוד לדוד השמש אותו חייב למקם על הגג.
  2. חימום מים מהיר – כתוצאה מהתקן מאיץ חימום או מקרבתו של דוד החשמל אל הבית, תהליך חימום המים בדוד חשמל מהיר יותר מאשר בדוד שמש.

חסרונות

  1. עתיר תקלות – דוגמת הצטברות אבנית במכל הדוד או תקלות חשמל למיניהן.
  2. אי שמירה על הסביבה – צריכה של אנרגיה חשמלית מזהמת את הסביבה כתוצאה מחומרים מזיקים המופצים אל האוויר כחלק מתהליך הפקת האנרגיה.
  3. לא חסכוני – על אף העובדה שהתקנת הדוד החשמלי יחסית זולה, יש לזכור כי השימוש בו כרוך בעלות גבוהה המצטרפת לחשבון החשמל הדו-חודשי.

דוד השמש

בנוסף על מערכת חימום המים החשמלית, דוד השמש סופג אנרגיית חום היישר מן השמש, על ידי לוחות סולריים הממוקמים בגג המבנה וממירים את החום אשר הם אוגרים מהשמש לצורך חימום מכל המים.

יתרונות

  1. ידידותי לסביבה – שימוש באנרגיית השמש חוסך את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה מהפקת אנרגיה חשמלית.
  2. חסכוני – העובדה כי חימום המים מתבצע על ידי אנרגיה חשמלית לא באה לידי ביטוי בחשבון החשמל, כך שלאורך זמן, ובוודאי בישראל בעלת האקלים הקיצי, דוד השמש חסכוני יותר מדוד החשמל.

חסרונות

  1. תלות במזג האוויר – בימים בהם קרני השמש מוסתרים, נאלץ לחמם את המים על ידי מערכת החשמל.
  2. השקעה ראשונית גבוהה – רכישת הלוחות הסולריים והתקנת דוד השמש מהווים הוצאה של כמה אלפי שקלים, אשר מתקזזים כאמור בטווח הארוך הודות לחסכון בחשמל.

 

נורות

מה היה לנו עד עכשיו?