האם נהג משאית של חומרי הדברה צריך לעשות בדיקה רפואית לפני קבלת רישיון נהיגה

רישיון נהיגה לרכב ציבורי

כידוע, נהגי משאית בכלליות, ובהם גם נהגי משאית חומרי הדברה, נחשבים כנהגים בעלי רישיון נהיגה לרכב ציבורי (שמוסדר בתקנה שמונים וארבע לתקנות התעבורה). חלק מהתחנות בהשגה של רישיון לרכב ציבורי, הוא בדיקות רפואיות.

הנהגים נשלחם לבדיקות הרפואיות הנוספות בהתאם למה שהצהירו עליו, לכן לא כולם יידרשו. אלו שכן, יזומנו לבדיקה במרב"ד – מכון הרפואי לבטיחות בדרכים שם יעשו להם בדיקות רפואיות מסוגים שונים.

הבדיקות האלו נעשות כדי לצמצם את מספר תאונות הדרכים באופן הטוב ביותר, בעקבות זאת, במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לא מעניקים רישיון נהג רכב ציבורי לנהגים שעלולים לעשות תאונות דרכים או להוות סכנה בכביש.

הלכה למעשה, בעקבות המדיניות הזו, נוצרת שרירותיות מסוימת וחוסר בחוקים אחידים ואנשים רבים שיכולים לנהוג בבטחה לא מקבלים רישיון ולצערנו אנשים שעלולים להיות סיכון עולים על הכביש.

 

מהן הבדיקות הרפואיות הנוספות

ראשית, מבוצעות מיני בדיקות סטנדרטיות, בין היתר בדיקות נוירולוגיות, בדיקות עיניים, אורתופדיות ועוד סוגים של בדיקות פיזיות.

בשלב הראשון, מתבצע לנהג שמוזמן בדיקות פיזיולוגיות רגילות – בדיקות עיניים, בדיקות נוירולוגיות, בדיקות אורתופדיות (לוודא שיוכלו להעביר שעות רבות ברכב) ובחינות נוספות שיכולות להתעורר בהתאם לתיק הרפואי של כל נהג.

במידה ורואים הרופאים במכון צורך, הם רשאים לערוך בדיקות נפשיות מסוימות. גם כאן, הזימונים לבדיקות נפשיות נעשים בעקבות עיון בתיק הרפואי (או אם נעשו עבירות פליליות מסוימות). הבדיקה יכולה לכלול שאלות שנוגעות לסמים או כל סוגיה נפשית אחרת.

 

כיצד ניתן להתכונן לבדיקות אלו?

אפשר לקבל הכנה לבדיקות אלו במכון הרפואי לבטיחות בדרכים באמצעות מפגש מעמיק עם עורך דין תעבורה. עורך הדין מכיר את סוגי הבדיקות השונות שיכול לזמן אליו הצוות הרפואי במכון, בהתאם להיכרות שלו עם תיקי עבר וזימוני עבר.

כחלק ממפגש ההכנה זה, יכול עורך הדין, במידה ויראה לנכון, לערוך ללקוח שלו סימולציות לקראת הבחינות על מנת שיידע הלקוח מה אילו סוגי בדיקות ייעשו ומה בוחנים בהן.

 

מה קורה אם הנהג לא עובר בבדיקות הנוספות?

גם אם נקבע במכון הרפואי לבטיחות בדרכים שהנהג נכשל, יש לנהג את הזכות לערער על קביעת המכון. כאשר מוגש הערר, עבודה מקצועית עם עורך דין יכולה לסייע מאוד. בערעור מוגש טיעון מדוע טעו במכון, לשם כך יש להיות כמה שיותר משכנע ביחס לתיק הלקוח. בנייתם של טיעונים לאור מצב משפטי והחלטותיהם של גופים זוהי עבודתם של עורכי דין. ככל שהלקוח יעשה זאת לבדו, מלבד שהדבר ייקח זמן רב, הסיכויים שהוא ייכשל והערעור יידחה הם גבוהים מאוד – דבר שמשפיע על פרנסת הלקוח לרעה.

עבודה צמודה עם עורך דין, לאור היכרות עם תקדימים, עם לשון החוק ועם מקרי עבר תוביל למיקסום הסיכויים לצלוח את הערעור ולקבל את הרישיון.

משאית

מה היה לנו עד עכשיו?