מהי השיטה הטובה ביותר להדברת פשפש המיטה

פשפש המיטה, צמד המילים הזה בעצמו מצליח לעשות לנו רע. אבל אם היינו נתקלים ברוע הזה, זה היה הופך לבלתי נסבל. מהי תפוצתו של פשפש המיטה בישראל? איך מזהים אם הוא קיים אצלנו? האם עקיצתו מסוכנת? והכי חשוב – איך למען ה' נפטרים ממנו, אבל באמת? מדריך מקצועי.

 

מגעיל להכיר: פשפש המיטה

פשפש המיטה הוא חרק ממשפחת הפשפשים. הפשפשים קיימים ככל הנראה עוד מראשית ימי עולם, ואפילו בברייתא מוזכר הפשפש "פשפש זה, ארכו כרחבו…" (בבלי, נידה נ"ח ב).

מראה צורתם שטוחה ופחוסה, צבעם אדום כהה שמשחיר כשהם מוצצים דם. אורכם נע בין מ"מ 1 ועד לס"מ שלם. ללא כנפיים.
פעילות הפשפשים ניזונים ממציצת דם והם יוצרים נקבים בעור, מוצצים דם וממלאים אותם ברוק. פשפשי המיטה נוהגים להתחבא בחריצים, סדקים, שקעי חשמל, מזרנים וספות. הסיבה לכך היא שהם זקוקים לחום.

הפשפשים פעילים בעיקר בלילה, ביום הם נוהגים להסתתר.

טפילות הפשפשים הם טפילים לבעלי דם חם, ביניהם האדם וכל בעלי החיים היונקים, וגם תרנגולות ועכברים.

 

פשפש המיטה – תפוצה בישראל

התפוצה של פשפש המיטה ירדה במאה ה-20 בכל רחבי העולם עקב השימוש בדי-די-טי להדברה (רעיון שעליו זכה המגלה, מילר, בפרס נובל לרפואה!). הדי-די-טי יצא אל מחוץ לחוק בין שנות ה-70 לשנות ה-80, בעקבות תגליות על נזקים ארוכי טווח שלו. מאז, עלתה תפוצתם של פשפשי המיטה כמו של חרקים רבים, בעולם וגם בישראל.

בין השנים 2006 – 2008 עדכן משרד הבריאות כי התפוצה של פשפשי המיטה גדלה דרמטית בישראל.

 

כיצד פשפש המיטה מגיע הביתה?

לפשפשי המיטה אין כנפיים, לכן הדרך היחידה שלהם לחדור לבית היא ע"י חפצים. נשים לב: בכל חפץ שמצאנו ברחוב או שאנו קונים ביד שנייה ממישהו לא מוכר, חשוב לבדוק שאינו נגוע. לפני שינה במלון, נבדוק היטב את המיטות – אם המיטה במלון נגועה, סביר מאוד שפשפש המיטה פשוט ייצמד אלינו ולבגדינו, וכך יחדור הביתה. כלומר, לפשפש המיטה קל לחדור, וקשה מאוד להיפטר ממנו.

 

איך מזהים אם יש בבית פשפש המיטה?

כדאי לעשות בדיקה יסודית של המזרנים, הספות, והפינות החשוכות ברהיטים. ממצא מחשיד שמראה על פשפש המיטה בבית, הוא כתמים שחורים או נקודות שחורות קטנות, שמהווים (תסלחו לנו על הגועל!) כתמי דם, צואה ונשלים של הפשפשים.

בדיקה יסודית יותר היא בדיקה באמצעות מלכודות ייעודיות. נשים לב שמלכודות פששפים אינם נועדות להדברה, ואינן יכולות להדביר, אך הן יכולות לגלות האם אכן קיימים פשפשי המיטה בבית.

 

מהי השיטה הטובה ביותר להדברת פשפש המיטה?

להדברת פשפש המיטה יש שיטות שונות. נציג אותן בטבלה

 

השיטה הסבר יעילות
טיפול בקור מרססים על הפשפשים גז קר, מכניסים בגדים וחפצים קטנים למקפיא. הטיפול אורך כ-80 שעות, ומצריך מקפיא פנוי – לא ממש מתאים לכל אחד.
טיפול בחום קיטור יבש ישיר, בטמפ' של לפחות מעלות ובלחץ 4. בנוסף, חימום כל הבגדים במייבש כביסה ב-70 מעלות. שיטה יעילה ורלוונטית לכולם, לא אורכת זמן רב מדי ולא דורשת אחסון הבגדים במקום לא שגרתי.
טיפול בשאיבה שאיבת כל הסדקים, החריצים, הבגדים, המזרנים והספות בשואב אבק קל, זמין ויעיל, אך לא מספיק בפני עצמו.
טיפול בבועת חנק מכניסים את כל החפצים והבגדים בבית לבועת, אוטמים אותה ומזרימים אליה פחמן דו חמצני. טיפול יעיל אך יקר במיוחד.
טיפול כימי – הדברה שימוש בחומרים ובתערובות: קרבמאטים, אירוסולים, פירתרואידים. מרססים את כל החדר הנגוע. טיפול שהוא חובה כדי לגמור עם המזיקים, יש צורך לצאת מהבית אך רק ל-24 שעות.

 

ע"פ וויקיפדיה, הדברת פשפש המיטה הכוללת קיטור, שואב וריסוס היא ההדברה היעילה ביותר. שילוב של לחץ, חום וחומרים כימיים מבטיח מלחמת מוות לפשפשים.

 

פשפש המיטה – מגעיל, טפיל, חצוף יותר מכל. אשכרה נכנס לנו למיטה, מנקב את העור ונכנס גם לווריד. אין יותר דוחה מזה, ואין יותר מטריד מזה. אבל הגוד ניוז זה שיש מה לעשות – וליתר דיוק, איך לגמור עם זה! אחרי הכל, איך אומרים, שאלו יהיו צרותינו. בעצם, למה ככה, שגם מזה לא נסבול. ותראו לי סבתא שלא הייתה אומרת עכשיו "הלוואי על כל שונאי ישראל".

פשפש המיטה

מה היה לנו עד עכשיו?