הדברה חקלאית: רישיון רכב עבודה למדביר המתחיל

אחד הכלים החשובים ביותר בהדברה חקלאית הוא כמובן רכב העבודה המשמש לנשיאת הציוד, החומרים וכן לביצוע העבודה בשטח. עם זאת, לא כל רישיון מתאים לנהיגה ברכב עבודה, והדבר תלוי הן בסוג הרכב והן בסוג הרישיון. אז מה השלבים בהוצאת רישיון רכב עבודה להדברה חקלאית? על כך בכתבה הבאה.

 

סוגי רישיון וסוגי רכבים – מאיפה מתחילים?

שיטת הרישוי בארץ הינה דומה לשיטה הנהוגה במרבית מדינות אירופה. על פי שיטה זו, ישנם מספר סוגים של רישיונות המסווגים לפי אותיות A, B, C, D ו-E. בנוסף, לכל דירוג קיימים מספר שלבים לפי משקל הרכב. כמו כן, קיימים גם סיווגים לסוגים שונים של כלי רכב, גם הם על פי אותיות – L, M, N, O, T.

סוג הרכב המוגדר כרכב עבודה ורלוונטי עבור הדברה חקלאית הוא רכב מסוג N. גם כאן קיימת חלוקה לדרגות, כאשר N1 מייצג רכבי עבודה במשקל של עד 3 וחצי טון, N2 עבור רכבי עבודה במשקל של בין 3 וחצי טון ועד 12 טון, ו-N3 היא הדרגה עבור רכבי עבודה במשקל של 12 טון ומעלה.

רישיונות על רכבים מהדרגות השונות של סוג N הם רישיונות B (רכב פרטי), C (רכב משא) ו-D (רכב הסעת נוסעים). הוצאת רישיונות אלו כרוכה בשיעורי נהיגה, מבחן עיוני ומבחן מעשי, וכן עמידה במגבלות מסוימות לפי המגבלות החלות על נהג חדש.

 

סוגי רישיון עבור רכבי עבודה

עבור רכבים מסוג N1 (רכבי עבודה במשקל של פחות מ-3 וחצי טון), ניתן להסתפק ברישיון הבסיסי – רישיון B. מדובר ברישיון רגיל לנהיגה ברכב, ועל כן המגבלות עליו יחסית קלות. ניתן להוציא את הרישיון כבר בגיל 16 ו-9 חודשים, יש צורך רק ב-28 שיעורי נהיגה ואין צורך לפנות לבית ספר מיוחד ללימודי נהיגה. עם זאת, בהנחה ומדובר על רכב עבודה במשקל גדול יותר – בין 3 וחצי ל-12 טון, יש כבר צורך ברישיון יותר מתקדם – רישיון רכב משא מסוג C.

ישנן מספר דרגות עבור רישיונות מסוג C – דרגה C1, דרגה C ודרגה C+E. דרגה C1 היא הנמוכה ביותר ועל כן הדרישות עבורה הן קלות יותר. הגיל המינימלי להוצאת הרישיון הוא 18 ויש צורך רק ב-32 שיעורים, או 20 שיעורים עבור מי שמחזיק ברישיון B. עבור רישיון בדרגה C, יש צורך ב-20 שיעורי נהיגה נוספים, ותק של לפחות שנה בהחזקת רישיון C,1 והגיל המינימלי להוצאת רישיון הוא 19. עם זאת, הרישיון מספק את האפשרות לנהוג גם על רכבי עבודה מסוג N3, כלומר 12 טון ומעלה.

 

עוד סוגי רישיון המתאימים לרכב עבודה

בנוסף לסוגים אלו, גם המחזיקים ברישיונות מסוג D יכולים לנהוג ברכבי עבודה קלים, עד 3.5 וחצי טון. מדובר ברישיונות להסעה המתאימים לנהיגה באוטובוס, מיניבוס, מונית או רכב סיור. בנוסף, חשוב לציין כי רישיון טרקטור אינו מתאים לנהיגה על רכבים המוגדרים כרכבי עבודה מסוג N, אלא על טרקטורים מסוגים שונים בלבד.

נהג חדש

מה היה לנו עד עכשיו?