בטיחות – שם המשחק בחשמלאות

ממנורת הלילה ועד המזגן, נראה כי מוצרי החשמל תופסים כבר מספיק נפח בחיינו כדי שנוכל להכתיר אותם לקריטיים ממש.  כעדות לכך, מי מאתנו לא הזדקק לשירותיו של חשמלאי? תקלות במוצרי חשמל ובתשתית החשמל הן דבר שבשגרה עבור כל משק בית, והבחירה להזמין בעל מקצוע שיסדר אותן נובעת, בין היתר, מהידיעה שסיכוייו של בעל המקצוע להינזק מהפעולה נמוכים הרבה פחות. בואו נדבר על בטיחות בחשמלאות.

 

אז ממה אנחנו בכלל מפחדים?

ובכן, מדוע כדי לבצע פעולות חשמל נידרש לרמה מסוימת של ידע וניסיון ולעיתים אף לחשמלאי מקצועי? התשובה טמונה בפוטנציאל הנפיץ שבחשמל. את הזרם החשמלי העובר במערכות חשמל ובמוצרים נוספים המכילים שדה חשמלי חשוב לנתב למקום הנכון ולפי כללי הזהירות המקובלים. אם חלילה הזרם החשמלי יסטה מייעודו, זה עלול להוביל לנזקים מגוונים במבנים, בתשתיות וחלילה גם בנפש.

הסכנות הנפוצות ביותר הן קצר חשמלי או התחשמלות, וכדי להימנע מהן חשוב לבצע עבודת תשתית נכונה ובטיחותית, לשים דגש על חיבור תקין של הארקה וכאמור להיעזר בחשמלאי מוסמך במקרה הצורך. ההארקה הינה התקן הנועד לנתב את זרם החשמל לאדמה, שהיותה חומר שאינו מוליך חשמל מפחיתה את תדירות התאונות שנגרמות על ידי חשמל.

 

קצר חשמלי

כאשר זרם חשמלי סוטה מנתיבו, ובהנחה והארקה לא תקינה או טובה מספיק, עלול להיגרם קצר חשמלי. במילים פשוטות, כאשר החשמל מנותב למקום לא מתוכנן נגרמת התחממות יתר היכולה להוביל לשריפה. למעשה, הסכנות הגלומות בקצר חשמלי הן הפסקת פעילות המוצר או החיבור החשמלי הספציפי במקרה הטוב, ושריפת מבנים או חשמול בני אדם במקרה הרע.

 

התחשמלות

תאונות התחשמלות גופנית מהוות את אחד הסוגים הנפוצים ביותר של תאונות המתרחשות בבית. אין לסמוך על התקני הביטחון או להיות שאננים גם כאשר נראה שהכל תקין. מגע בידיים רטובות או בחוטי חשמל חשופים עלול להוביל לאסון בכל מצב נתון.

המפתח להימנעות מהמצבים הללו הוא, כצפוי, לנהוג בבטיחות ובאחריות עם מוצרי החשמל ונקודות החשמל בבית. חשוב גם לדאוג לסביבה נקייה וחפה מחלקיקי אבק או להציב בהישג ידם של ילדים מכשירי חשמל בעלי כבלים חשופים\שניתנים לפירוק בקלות.

 

הכן גופך לחשמל

לפי המרכז לבטיחות ולגאות, בכל שנה נפגעים מאות אנשים כתוצאה מתאונות חשמל דוגמת התחשמלות או נפילה מגובה בעקבות קצר חשמלי.

כללי הבטיחות כאמור מתמקדים בבידוד הזרם החשמלי. יש לזכור כי גוף האדם הינו מוליך חשמל, ולכן כדי להימנע מנזקים בלתי הפיכים יש לשים את כללי הבטיחות בראש סדר העדיפויות בכל עבודת חשמלאות שהיא. יש להקפיד באדיקות על ביגוד בטיחותי ומבודד, עבודה בצוות ומתן דגש על פעולות הנעשות בגובה בנוסף לידע וניסיון שחובה להגיע איתו לשדה העבודה.

חשמלאות

מה היה לנו עד עכשיו?