חולדות הרכבת הקלה: של מי האחריות לטפל בהן?

עבודות הבניה של הרכבת הקלה בתל אביב מטילות צל מאיים על כל תושבי גוש דן.

לא בגלל הבניה המפרה את השגרה ואף לא בגלל האבק והלכלוך המציפים את הערים, אלא דווקא בגלל אלפי חולדות, שחוות טלטלה גדולה ורועשת, נמלטות ממקומות המסתור שלהן מתחת לאדמה, כדי לחפש מזון ומפלט – כנראה בשכונות ובבתי התושבים.

אז  מי אחראי על חולדות הרכבת הקלה ואיך מתמודדים על הבעיה?

עורך דין יוני לוי, מומחה בנדל"ן מקרקעין והתחדשות עירונית – עם כל הפרטים החשובים.

 

הדברה עירונית – יש דבר כזה?

עבודות הרכבת הקלה מתבצעות ברחבי גוש דן רבתי ולכן מגיעות לערים שונות ברחבי המרכז, ביניהן כפר סבא, רמת גן, גבעתיים, חולון ועוד.

עו"ד לוי מסביר, כי האחריות על הדברה עירונית משתנה בין רשות לרשות ולכן אין תשובה חד משמעית לגבי השאלה – מי אחראי להדביר את החולדות.

 

יחד עם זאת, במרבית המקרים, אם תתקשרו למוקד העירוני שלכם כדי לדווח על חולדה מסתובבת באזור, ישאלו אתכם אם היא נמצאת בשטח פרטי או שטח ציבורי וכך יקבעו אם הדברת החולדה נמצאת באחריותם, או באחריות בעלי השטח.

 

הרשות לא רוצה להדביר, אבל מה החוק אומר?

ככלל, הדברה וטיפול במזיקים תברואיים נחשבים לחובה שלטונית, כלומר בעיני החוק זוהי חובתן של הרשויות המקומיות להבטיח שלא תתרחש הצפה, או פיצוץ אוכלוסין של מזיקים תברואיים, ביניהם חולדות.

 

בפועל, לא תמיד הדברים מטופלים כראוי. לראיה, מספיקה הצצה בדו"ח מבקר המדינה משנת 2014 כדי להבין עד כמה חמורה אוזלת היד של רשויות מקומיות רבות, ביניהן רשויות של ערים מרכזיות וגדולות ברחבי הארץ.

הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בהמתנה ארוכה מדי של התושבים עד לביצוע פעולות הדברה שהוזמנו על ידי התושבים, בהזנחה של פעולות הדברה תקופתיות כנדרש ואף בהחזקת חומרים שכבר הפכו אסורים בשימוש, או החזקה של כמות בלתי מספקת של חומרי הדברה במחסני העירייה.

 

לוקחים את העניינים לידיים

כתוצאה מאוזלת היד של חלק מהרשויות המקומיות בארץ, תושבים רבים מעדיפים ובצדק, שלא להמתין לבואן של החולדות לפתח הבית, אלא לנקוט בפעולות הדברה פרטיות יזומות, על ידי הזמנת מדבירים מוסמכים ואמינים בתשלום.

אלה יכולות להיות קבוצות תושבים המזמינות הדברה במרוכז, או בנייני מגורים המזמינים הדברה תקופתית מונעת וכן הלאה.

כל הפעולות האלה עשויות להיות מתסכלות עבור התושבים, המצפים לטיפול נאות של הרשות המקומית, על אף שהן מבורכות, יעילות ומשתלמות.

 

לסיכום

על אף האחריות החוקית של הרשות המקומית שלכם לטפל בבעיית החולדות הנפוצות לכל עבר בעקבות עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, מצער לגלות כי לא כל הרשויות המקומיות מבצעות את תפקידן כראוי וכי תושבים רבים נאלצים לקחת את האחריות לידיים ולטפל בבעיה באופן פרטי.

אם גם אתם חשים שנפגעתם בעקבות התחדשות עירונית המנוהלת באופן בלתי מספק על ידי הרשות המקומית, מומלץ לפנות לעו"ד מתמחה בתחום כדי לבחון אפשרות לתביעה, שתסייע להשיב את הסדר על כנו.

 

חייה ממשפחת המכרסמים

מה היה לנו עד עכשיו?